نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
779
-
الف
+

هفت «سرطان» روز عید قربان در افغانستان و تاجیکستان اعلام شد

هفت سرطان (تیر) در افغانستان و تاجیکستان عید قربان اعلام شد.

به گزارش آی فیلم2، بر اساس اعلام اولیه شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان و کمیته مرکزی رؤیت هلال طالبان عید سعید قربان روز چهارشنبه 7 تیرماه (28 ژوئن) خواهد بود.

این درحالی است که عید قربان در ایران 8 تیر (سرطان) تجلیل می شود.

عید قربان (عید سعید اضحی) یکی از روزهای فرخنده در گاه‌شماری اسلامی است.

عید قربان که از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است، از یک تا چهار روز جشن گرفته می‌شود و در طی آن مردم با پوشیدن بهترین پوشاک خود، پس از انجام عبادات، به دید و بازدید و جشن و سرور می‌پردازند.

البته برگزاری کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

در افغانستان عید قربان به مدت 3 روز تجلیل می‌شود؛ در این روزها باشنده گان افغانستان اسلامی برای تقویت دوستی و نزدیکی بیشتر به خانه دوستان و فامیل های خود رفته و عید را برای آنها مبارک گفته و از میوه‌های خشک و تازه که روی یک دسترخوان کنارهم چیده شده استفاده می‌کنند. 

پس از پایان دید و بازدیدها اکثر خانواده‌ها به تفرج گاه ها رفته و با فامیل یا دوستان خود از روز عید تجلیل می‌کنند.

خوشحالی عید قربان زمانی پایان می‌یابد که حجاج از عربستان بازگشته و خانواده‌های آن ها مراسم‌های قرآن خوانی را برگزار می‌کنند.

ایرانیان نیز به پیروی از دستورات اسلام رسم قربانی کردن را فریضه‌ای مقدس می‌دانند و این رسم در نقاط مختلف کشور با آداب و رسوم مخصوص هر منطقه‌ای برگزار می‌شود. البته ممکن است مردم هر منطقه آداب متفاوتی داشته باشند اما در لایه‌های عمیق‌تر همگی بهم شباهت دارند.

به عنوان مثال اقوامی چون کردها، ترک‌ها، ترکمن‌ها، خراسانی‌ها، بلوچ‌ها و ... در برگزاری این مراسم شیوه‌های نسبتا متقاوتی دارند.

نظر شما
ارسال نظر